Уроците от поредицата "Въведение в програмирането" са предназначени за тези от вас, които нямат предишен опит. Тук ще се запознаем с основните принципи на програмирането.
- Цикъл на разработването на софтуерен продукт;
- Представяне на алгоритми с блок-схеми;
- Основни типове данни;
- Променливи;
- Оператори – аритметични и логически;
- Условни оператори и цикли;
- Работа с масиви.
Ако искате да се занимавате сериозно с програмиране обмислете възможността да изкарате курс по програмиране. Ние предлагаме обучения, водени от програмисти с опит. При завършване на курса желаещите получават сертификати. За записвания може да погледнете в графика, а най-добрия вариант е направо да се свържете с нас.
Цикъл на разработването на софтуерен продукт
- Изготвяне на задание;
- Набавяне на неоходимия софтуер и хардуер, необходими за изпълнението на заданието;
- Избиране на ключови алгоритми и проектиране на структурата на продукта;
- Писане на код;
- Отстраняване на грешки;
- Контрол на качеството (QA);
- Инсталация и поддръжка.
Както виждате, програмирането не е просто писане на код. "Коденето" е само една от стъпките.
Запомнете – като програмист, Вие или Вашата фирма ще има клиенти. За да успеете, трябва клиентите да са доволни. Затова не може да си позволите да пропуснете доброто планиране или тестване.
Изготвяне на заданието
Добре известен факт е, че добре дефинирано задание е половината решение на задачата. Това е едно от най-важните неща, които трябва да разбере кандидат програмист, докато чете поредицата въведение в програмирането. Когато започвате проект трябва да знаете точно какво очаква клиента. Колкото по-подробно е описанието, толкова по-малко главоболия ще имате по-късно. В най-добрия случай, заданието ще описва дизайна и функционалността на всяка страница, форма, бутон и т.н.
Набавяне на неоходимия софтуер и хардуер
За някои задачи е необходим конкретен хардуер. Например, ако искате да пишете мобилни приложения е добре да имате под ръка "смарт фон", върху който да виждате как реално работи програмата. В друг случай може да пишете софтуер за микроконтролери. За тях ще ви трябва програматор, чипове за тестове, евентуално и специфична среда за разработка.
Избиране на ключови алгоритми и проектиране на структурата на продукта
Правилното проектиране и използването на точните алгоритми е много важно. Например, ако имате мрежова комуникация е важно да минимизирате броят на заявките. При правилно проектиране можете да намалите мрежовия трафик значително, което ще доведе до видимо подобрение в бързодействието на вашата програма.
Много е важно, когато ще работите с чувствителна информация е да изберете добър начин за нейната защита.
Криптирането и хеширането на информация е извън обхвата на курсът въведение в програмирането, но е добре да имате едно на ум, когато обработвате информация като пароли, адреси, ел. поща, тел. номера и други.
Писане на код
Най-после дойде време да създадем нашата програма, чрез избраните по-рано инструменти. Тук има две основни цели:
- да завършим проекта навреме;
- да направим проекта качествено.
Истината е, че писането на качествен код не изисква много повече време от писането на "спагети". Ако вложите 10% повече време в писане на добър код, после ще си спестите в пъти повече време "дебъгване". В този съвет трябва да се вслушат най-вече хората, които правят нещата "както им хрумне".
Запомнете: Следването на добрите практики всъщност спестява време!
На другия полюс са хората, които просто не могат да напишат нещо, ако не е ПЕРФЕЕЕЕЕЕЕКТНО. В резултат, когато дойде крайния срок, проектът дори не е наполовина готов. Съвет – Просто го напишете!
Запомнете: И най-перфектния код е загуба на време ако няма да види бял свят.
Отстраняване на грешки
След като сме създали някакъв код е време да видим дали той прави това, за което е написан… Е, понякога отговорът е "не". В този случай трябва да "дебъгваме".
Първото нещо, което трябва да направим е да видим коя част от кода е проблемна. Обикновено това е най-трудната част от целия цикъл на изготвяне на програмния продукт.
След като знаем къде е проблема е време да разберем защо се появява проблемът./
Последната фаза, разбира се, е да поправим кода.
Контрол на качеството(QA)
Това е моментът, в който някой трябва да провери дали нашия продукт отговаря на очакванията. Това включва изпълнение на заданието, както и откриване на евентуални “бъгове”. Добре е тази фаза да се поеме от човек, който не е програмирал продукта. Това е така, защото програмиста е прекалено вглъбен в програмата. За външен човек е много по-лесно да погледне програмата от друг ъгъл.
Инсталация и поддръжка
Наричат се още "последните 5%". Това е последната, а понякога и най-скъпа фаза. Колкото по-добра е поддръжката, толкова по-добро име ще имате пред клиентите си, а няма по-добра реклама от доволния клиент.
След като имате добра представа от цикъла на разработването на софтуерен продукт е време да продължим със следващия урок от поредицата въведение в програмирането:
Следващ урок: Представяне на алгоритми с блок-схем